keskiviikko 5. kesäkuuta 2019

Asemafillari testissä

Vaikka viime postauksessa lupasin että seuraava kirjoitus ei liity fillarointiin, kallistuu tämäkin teksti pyöräilyn puolelle, tosin eri näkövinkkelistä kuin edellinen.

Mäntsälän kunta aloitti viime kuussa vuoden mittaisen kokeilun asemafillareilla. Kannatan ehdottomasti kokeilua, vaikka myös soraääniä on kuulunut. Joku on epäillyt että pyörille ei ole käyttöä, kun nouto ja palautus ovat väärissä paikoissa ja väki asuu kaukana keskustasta jolloin auto tarvitaan joka tapauksessa. Oli miten oli, niin halusin selvittää miten vuokraus toimii ja millaisia ne lainafillarit nyt sitten ovat. Itse asun keskustassa, käyn töissä 1,5 kilsan päässä kotoa ja harrastan mm. pyöräilyä, joten en ole varsinaisesti kohderyhmää Mäntsälän asemafillareiden käyttäjäksi.

Mutta mie olen asiasta kiinnostunut, ja halusin sijoittaa tähän  tutkimukseen muutaman euron :)

Pyysin lapsista keskimmäisen mukaan ja lähdettiin testireissulle. Kävelin ensin kypärän kanssa rautatieasemalle (jonne meiltä kävelee rauhallista vauhtia 7 minuuttia). Muksu halusi ajella omalla fillarilla. Olin ladannut puhelimeeni jo aiemmin Donkey Republic -sovelluksen, jolla fillari varataan. Itse sovellus on ilmainen, mutta luottokortin tiedot se vaatii vuokraveloitusta varten.

Fillarivuokrasovellus sovelluskaupasta puhelimeen

Rautatieasemalla oli tänään viideltä neljä pyörää odottamassa

Asemalla avasin sovelluksen ja varasin yhden pyörän. Mie olisin halunnut sen jonka nimi oli "Armas", mutta sovellus arpoi minulle "Viljan". Ihan kiva nimi se Viljakin on, ei siinä mitään. Fillarin lukko avataan sovelluksesta käsin ihan vaan klikkaamalla "unlock". Fillareiden satulatangoissa on pikalukko jos satulan korkeutta tarvisi säätää. Minulle sattui justiin sopiva koko, joten en testannut säätämistä.

Käytiin Viljan kanssa kaupunkikierroksella

Lukko auki ja menoksi

Minähän ajelen suurimman osan vuoden kilsoista maantiepyörällä, joten tämä Jopomainen kaupunkipyörä tuntui aika hassulta aluksi. Tukeva se kyllä oli, ja tavaratilaa oli reilusti. Vaihteita kolme ja käsijarrut. Ei jalkajarrua ollenkaan.

Tehtiin tyttären kanssa pieni lenkki ja nuorempi versioni halusi myös testata pyörää. Se tehtiin valvotuissa olosuhteissa katseilta syrjässä erään paikallisen firman sisäpihalla :)

Kesälomalainen testaa asemafillaria

Hauska reissu meillä oli. Tehtiin pieni lenkki kirkolla ja palautettiin Vilja linja-autoasemalle. Siellä olikin pidempi rivi fillareita. Mietin että mitä tapahtuisi jos kaikki pyörät ajautuisivat samalle pysäkille?! Kuskaakohan joku niitä sitten eri pisteisiin niin että  pyöriä on aina saatavilla joka pisteessä? Vuokraus-sovelluksesta kyllä näkee etukäteen montako pyörää on missäkin.

Linja-autoasemalle jäi 7 pyörää kun minä olin palauttanut Viljan

Netissähän on hyvät ohjeet miten homma toimii ja mitä se lysti maksaa. Olin lukenut ohjeet... hmm... melko pintapuolisesti, mutta hyvin pärjäsin. Hintataso on minusta ihan edullinen. Kuukausimaksulla 9 eur saat rajattomasti alle tunnin lainoja kuukaudessa. Minun testilenkilleni tuli hintaa 1,5 eur. Toki hinnoittelu on rakennettu siten, että mitä enemmän käytät, sitä edukkaampaa se suhteessa on. Ihan normaalia hinnoittelupolitiikkaa. Palautusvaiheessa sovellus suoltaa kasan kiitoksia siitä miten olen osallistunut ilmastotalkoisiin käyttämällä lainafillaria.

Niin muuten, minulla sovellus on enkuksi, enkä kyllä heti keksinyt saisiko sen suomeksi. Itsellä kyllä enkku taipuu, mutta ei ehkä ihan kaikilla niinkään. Onneksi tämä ohjeistus ja käyttö on tehty niin simppeliksi että vuokraus onnistuu keneltä vaan. Ja ohjeita saa infotaulussa mainitusta numerosta varmasti vaikka savoksi jos sikseen tulee. Pyörien vuokraamisesta ja hinnoittelusta on erittäin hyvät ohjeet lisäksi täällä "klik Kaakau Mäntsälä" sekä kunnan sivuilla "klik Mäntsälän kunta"

Kiitos - hauskaa oli. Kannatti sijoittaa tuo raha

Vilja jäi linja-autoasemalle ja mie kävelin kotiin

Ohjeita löytyy myös lainauspisteistä

Tarakalla on tilaa, ja mukana kulkee tavis-lukon lisäksi myös ketjulukko

Myös edessä on tilaa vaikka käsilaukulle tai läppärille

Summa summarum: hienoa että Mäntsälä on mukana kokeilussa. Jos se ei toimi eikä käyttöä ole, niin sitten palvelu lopetetaan. Pyörän vuokraaminen oli helppoa ja hinta mielestäni ihan ok tasoa. Voisin ajatella itse käyttäväni pyöriä tutustumisreissuilla eri kaupungeissa. Sovelluksen asiakkaat voivat siis vuokrata näitä pyöriä myös kuudella muulla paikkakunnalla kuin Mäntsälässä, esim. Porvoossa. Kotkassakin on sama palvelu ja siellä mie olen ite aika monta vuotta viettänyt ja kouluja käynyt. Siellä kun käy äitiä moikkaamassa niin joskus voisi nostalgialenkin tuommoisella fillarilla heittää.

Olen kiinnostunut kuulemaan oletko sinä ehtinyt jo testata Mäntsälän asemafillareita, ja miten näet palvelun. Onko ok näin, tai miten sitä kehittäisit?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti