tiistai 14. helmikuuta 2017

Teemailta kunnantalolla

Eilen kokoonnuttiin kunnantalolle illalla. Me ensikertalaiset, ja konkaritkin. Pari tuntia juteltiin. Käytiin läpi vaalien ja vaalityön aikatauluja, muutamia vinkkejä ja lisäksi vähän perustietoa sotesta. Sitten keskusteltiin siitä, mikä on meille tärkeää omaan kuntaamme liittyen ja mitä haluaisimme nostaa keskusteluun ja mahdollisesti ajaa eteenpäin.

Paljon oli hyviä ajatuksia ilmassa. Kunnan kiinteistökannasta huolehtimista ja ohjeistuksen parantamista, teiden rakentamiseen, kunnostamiseen ja auraamiseen liityviä asioita, eläkeläisten, koululaisten, nuorten, vanhusten ja syrjäytyneiden etujen valvomista. Liikuntapalveluiden parantamista, sivukylien asioiden ajamista ja yhteisöllisyyttä. Yrittäjyyden tukemista sekä maanomistajien parempaa kuuntelua kaavoitusasioissa.

Koko kuntapäättämisen perusajatushan on, että erilaiset ihmiset kokoontuvat yhteen valmistelemaan ja päättämään yhteisistä asioista. Näin kaikki näkökannat tulee huomioitua ja tieto erilaisista tarpeista tulee mukaan päätöksentekoon.

Minä olen kolmen lapsen työssäkäyvä äiti. Työpaikka ja koti ovat Mäntsälän keskustassa. Urheilen paljon ja harrastan muutakin, mm. Marttailua ja neulomista. Lapsetkin harrastavat, joskaan eivät kovin aktiivisesti. Olemme löytäneet sopivan tason jossa kaikki ovat tyytyväisiä. Lapset saavat olla vapaalla, sekä harrastaa. Lapsia on eskarista lukioon. Kodissamme asuu vaihto-oppilas tämän kevään. Ruuhkavuodet... :) Asumme paikalla, jossa suunnitteilla on tien levennys hipoen pihaamme. Mieheni käy Helsingissä töissä (kuten monet Mäntsäläläiset), hänen sukuaan asuu Mäntsälässä, myös iäkkäämpää sukua. Näistä asioista siis minun ajatukseni ja kehittämistoiveeni kumpuavat.

Olen iloinen että meillä on luontoeskari! Kaksi lapsistani on sitä käynyt ja ihastunut ikihyviksi, kuten minäkin. Olen tyytyväinen että kouluja on korjattu ja lisätilaa rakennetaan. Olen ilokseni mukana paikallisen, aktiivisen urheiluseuran toiminnassa ja toivon että moni muukin osallistuu. Minusta on hienoa että kunta järjestää kyytejä uimahalliin kun omaa ei ole. Meillä on luontoa, palveluita, maaseutua, mukavia kuntalaisia ja hyvä sijainti omassa rauhassa mutta lyhyen matkan päässä isoista keskuksista. Juna pysähtyy meidän kohdalla kuitenkin, vaikka vaan kerran tunnissa. Siinä muutamia asioita jotka Mäntsälässä tuottavat minulle hyvää mieltä. Kerro minulle mikä sinusta on täällä hienoa. Mistä et ainakaan tinkisi.

Luontoeskarin tuotos viikon takaa. Lapset ovat tutustuneet puihin ja tehneet
yhdessä kirjan  jossa on piirroksin ja tekstein kerrottu puista. 

En tiedä paljon sivukylien haasteista, en vanhainkodeista, en koulukyydeistä, en vammaispalveluista enkä sosiaalitoimesta. Moni muukin asia kunnassa on minulle vieras, koska se ei ole sattunut minun maailmaani osumaan. Mutta haluan tietää. Minun on tiedettävä, jotta voin olla asiasta jotain mieltä. Jotta ymmärrän sinun kantasi. Kerro siis mitä sinä korjaisit. Jos et halua kertoa julkisesti, kirjoita anonyymisti. Vippaa meseviestillä tai nykäise hihasta kun näet minut lenkillä tai kaupassa. Juttelen mielelläni kanssasi.

2 kommenttia:

  1. Kuten jo sanoin, minun arkeeni vaikuttaa paljon Mäntsälän vammaispalvelu. Ainahan se harmittaa, kun anoo sieltä jotain apua elämäänsä, eikä sitä myönnetä. Ymmärrän toki, että sielläkin on tietty määrä rahaa käytettävissä. Paljon olen kaikenlaista saanutkin sieltä, suurimpana ehkä henkilökohtainen avustajani, jonka palkan vammaispalvelu maksaa. Myönnetyistä asioista olen enemmän kuin kiitollinen.Yksi ihmetyksen aiheeni on perusturvalautakunta. Kun minulle ei ole myönnetty jotain, mitä tarvitsen, olen valittanut päätöksestä perusturvalautakuntaan. Perusturvalautakunnassa istuu käsittääkseni samoja ihmisiä, jotka alkuperäisen kielteisen päätöksen ovat tehneet. Kertaakaan valitukseni ei ole edennyt mihinkään. Viimeksi ihmettelyä aiheutti omaishoitajuus, mutta siitä ehkä toisen kerran.
    Tsemppiä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Susanna. Taisin jo toisessa blogissani mainitakin että olen iloinen saadessani sinulta arjen palautetta siitä miten homma toimii, koska kyseessä on minulle vieras alue. Tarvitsen juurikin näitä konkreettisia esimerkkejä mistä lähteä asiaan tutustumaan. Toivottavasti jotain selviääkin matkan varrella.

      Poista